Antropologia podmiotów pozaludzkich. Refleksje uczestniczek zajęć

Wstęp

Na zajęciach zastanawialiśmy się nad tym, kto w postantropocentrycznej humanistyce może zostać uznany za podmiot oraz jakie etyczne implikacje rodzi uznanie podmiotów pozaludzkich (zwierzęcych, roślinnych, laboratoryjnych, robotycznych, hybrydowych itp.).
Dyskutowaliśmy nad granicami tożsamości gatunkowej, możliwymi zagrożeniami związanymi z rozwojem (nano-, info-, bio-, kogno-)technologii i etycznymi rozwiązaniami, które uwzględniałyby interesy nie tylko ludzi.
Z całego spektrum nieantropocentrycznej humanistyki studentów i studentki najbardziej zainteresował temat nie-ludzkich zwierząt, co wskazuje na aktualność i potrzebę poruszania tematów z zakresu human-animal studies we współczesnej antropologii.  
W związku z wymuszoną przez epidemię zmianą w sposobie nauczania, w celu zapobiegania „cyfrowemu wykluczeniu” zaproponowałam studentom i studentkom przysyłanie krótkich przemyśleń na zadane tematy. Z przyjemnością zauważyłam, że na przesłanie swoich refleksji zdecydowały się nie tylko osoby, które miały problemy techniczne. Wiele osób postanowiło skorzystać z możliwości i wypowiedzieć się na tematy, które je poruszają, oburzają lub niepokoją.
Doceniając ten rodzaj zaangażowania chciałabym przedstawić refleksje uczestniczek zajęć szerszemu gronu odbiorców i zachęcić do wspólnego zastanowienia się nad naszymi powinnościami wobec nie-ludzkich podmiotów.

Magdalena Kozhevnikova

 


 

1. WEGANIZM I WEGETARIANIZM, HODOWLE ZWIERZĄT


 

Czy wegańskie martensy, produkowane obok milionów zwykłych skórzanych martensów, są etyczne?
 

 


Wegetarianie - czym karmicie swoje pieski i kotki? 

 

 

Jak wyobrażasz sobie świat bez chowu przemysłowego?  Świat bez fermfutrzarskich?  Gdzie podzieją się wszystkie zwierzęta hodowlane i gospodarcze (norki i lisy, krowy i świnie)?  Czy uśpienie tysięcy lisów jest mniejszym złem niż przerobienie ich na futra lub jedzenie?
 

 

 
OGRODY ZOOLOGICZNE: argumenty ZA I PRZECIW


 

 


ZOO - Ostatnie wydarzenia w warszawskim ogrodzie zoologicznym
 

 


 

2. ROŚLINY JAKO PODMIOTY


Co, jeśli rośliny cierpią, choć w inny sposób niż ludzie i zwierzęta? Gdzie są granice niekrzywdzenia? 

 

 

 

3. MYŚLISTWO


Czy miłośnik zwierząt może być myśliwym?

 

 


Czy osoba jedząca mięso ma prawo do krytyki myślistwa?

 

 

Bibliografia:

Ilustracje autorstwa Marianny Szytmy zostały pobrane ze strony:
http://www.polskailustracjadladzieci.pl/2018/03/nowosc-slady...

 

Powiązane materiały