Góralszczyzna na sprzedaż – o autentyfikacji przestrzeni turystycznych na Podhalu

Maria Małanicz-Przybylska
Seria wydawnicza: 
(Vol. 3)
Rok wydania: 
2022
Tytuł oryginału: 
Góralszczyzna na sprzedaż – o autentyfikacji przestrzeni turystycznych na Podhalu
Tytuł książki / czasopisma: 
Turystyka kulturowa
Język oryginału: 
polski

Abstrakt:
Podhale to jeden z najtłumniej odwiedzanych przez turystów regionów Polski. Goście przyjeżdżają tam już od XIX wieku, a gospodarze bacznie im się przyglądają i starają się wychodzić naprzeciw zakładanym oczekiwaniom turystów, dostosowując do nich lokalną infrastrukturę, obiekty sportowe, bazę noclegową, gastronomiczną itd. Część tych zabiegów w sposób jednoznaczny sięga do zasobów „góralszczyzny”. Celowe kreowanie przestrzeni turystycznych [MacCannell 2002] nosi znamiona działań o charakterze autentyfikacyjnym [Cohen, Cohen 2012], które opierają się przede wszystkim na gorącym pojmowaniu autentyczności [Selwyn 1996]. Turystyczne zarządzenie „kulturą góralską” ma nie tylko ekonomiczny wymiar, staje się ono zarazem elementem odgrywania własnej tożsamości, co jest doskonałym przykładem aktywnego wytwarzania dziedzictwa [Harrison 2013]. Na podstawie materiałów z etnograficznych badań terenowych prowadzonych na Podhalu w latach 2011-2016 i od 2021 do teraz, odwołując się do trzech wybranych przykładów kreowania przestrzeni góralskiej dla turystów, staram się pokazać, jak ów proces wytwarzania dziedzictwa działa.

Dostęp do tekstu

Nmer czasopisma poświęcony został tematowi: Dziedzictwo niematerialne a turystyka
Redaktorzy prowadzący: dr Monika Herkt (PCD), Michał Kępski (PCD, UAM)