Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej UW
Published on Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej UW (https://www.etnologia.uw.edu.pl)

Strona główna > Printer-friendly > Prof. Marian Pokropek (1932-2023)

Prof. Marian Pokropek (1932-2023)

Prof. Marian Pokropek (1932-2023)

Z wielkim smutkiem żegnamy naszego Kolegę, wieloletniego pracownika IEiAK UW, profesora Mariana Pokropka.

prof. Prokopek

Ze smutkiem przyjęliśmy wiadomość o śmierci Profesora Mariana Pokropka – etnografa, humanisty, niestrudzonego dokumentatora i popularyzatora kultur tradycyjnych (Polski, Litwy, Łotwy, Białorusi, Ukrainy, Słowacji, Czech, Rumunii, Bułgarii, Macedonii i innych państw byłej Jugosławii) oraz Twórców sztuki ludowej i nieprofesjonalnej, wykładowcy i mentora wielu pokoleń etnografów i etnologów.

Panie Profesorze – pozostanie Pan w naszej pamięci!

Uroczystości pogrzebowe odbędą się 18 stycznia 2023 r. o godzinie 12.00 w kościele pod wezwaniem Najświętszej Marii Panny Matki Kościoła w Otrębusach (ul. Sadowa 14), a następnie na cmentarzu w Brwinowie.

 

Pożegnanie - Agnieszki Pokropek-Świderskiej, córki Profesora
Tatusiu,

Całe życie powtarzałeś, że nie chciałbyś dożyć takiej chwili, w której straciłbyś sprawność intelektualną, nie mógłbyś czytać i pracować, byłbyś zależny i niesamodzielny.  Dobry Bóg wysłuchał chyba Twoich próśb, bo pozwolił Ci odejść do wieczności tak jak chciałeś – zanim choroba i cierpienie kompletnie odetną Cię od świata, pozbawią możliwości pracy i realizowania Twojej pasji. Pozwolił Ci odejść w domu, wśród bliskich.

Twoje naprawdę długie życie było piękne i pełne. Zapewne każdy, kogo spotkałeś na swojej drodze zachowa jakiś obraz, jakieś wspomnienie o Tobie. Niektórzy zapamiętają Twoje wielkie, krzaczaste brwi, o których chodziły legendy wśród studentów etnografii, czy też Twoje wspaniałe wykłady, podczas których olśniewałeś erudycją. Zawsze się do nich sumiennie przygotowywałeś, zabierając z domu na Uniwersytet pół samochodu książek, fotografii i innych materiałów terenowych.

Inni zapamiętają Cię jako zapalonego kolarza, wygrywającego warszawskie przełaje i jadącego na rowerze na obiad do ciotki-sędziny do Piotrkowa Trybunalskiego. Kolejni – jako terenowca z krwi i kości, który bardziej od akademickich gabinetów wolał biegać, czasem z prędkością światła, między drewnianymi chałupami, kościółkami i cerkwiami, dokumentując swoim ulubionym aparatem fotograficznym marki START świat, który powoli już znikał.

Będą z pewnością również Ci, których niezmiennie zachwycałeś swoją wybujałą gestykulacją przy otwieraniu kolejnych wernisaży, kiedy to z takim zachwytem opowiadałeś o sztuce ludowej, swoich spotkaniach z Twórcami, wspaniałym świecie ich wyobraźni.

Może ktoś zapamięta Cię również po prostu jako sąsiada, rodowitego mieszkańca Otrębus, małego Maniusia z przedwojennego zdjęcia, stojącego z piłeczką przed starym domem pod naszym kasztanem, później pana Mariana snującego opowieści o wojennych i powojennych czasach naszej „małej ojczyzny”, który co roku wraz sąsiadami przygotowywał ołtarz na Boże Ciało, udostępniając eksponaty ze swojej kolekcji.

Wszystkie te obrazy, migawki zdarzeń będą wspomnieniami również naszej rodziny, bo Ty nigdy nie oddzielałeś murem swojego życia zawodowego i różnych pasji od życia rodzinnego. Nigdy nie stałeś się naukowcem zamkniętym szczelnie w swoim gabinecie.

Jako młody chłopak, zaraz po wojnie wraz ze swoim Ojcem zbudowałeś własnymi rękami Nasz Dom, dom, w którym nie było kątów prostych, co w dosłownym tego słowa znaczeniu przyprawiało o zawrót głowy kolejne ekipy remontowe. Ale dom bez kątów prostych to dom z fantazją, bez sztywnych reguł, kochający, dom otwarty, wymykający się wszelkim oczywistościom, goszczący tak wielu ludzi różnych środowisk, narodowości, wyznań; dom, do którego się wraca, mimo młodzieńczych buntów, sporów i własnych pomysłów na życie; nasze centrum świata, którego nie można tak po prostu opuścić, sprzedać z tak błahego powodu jak przeciekający dach czy krzywa ściana.

Do tego domu niepostrzeżenie zaczęła wchodzić sztuka w takich ilościach, że musiałeś go rozbudować, aby stworzyć swoje Muzeum. Już wówczas niektórzy traktowali Cię jako szaleńca, który w tak trudnych czasach rzuca się z motyką na słońce.

Ale ty miałeś szczęście mieć najlepszą żonę, jaką mogłeś sobie wymarzyć, naszą Mamę i Babcię. Jak zawsze mówiłeś, bez jej troskliwości i wielkiej wyrozumiałości, a czasami po prostu zwykłego, kobiecego rozsądku, który ściągał Cię na ziemię , nie dałbyś rady stworzyć takiego domu, rodziny, swojego muzeum.

Dziękuję Ci, że byłeś Tatą, który zabierał swoją rodzinę na naukowe wojaże, za wakacje w skansenach, na obozach etnograficznych, za włóczęgi po polnych drogach Suwalszczyzny i Podlasia, wędrówki górskimi ścieżkami Macedonii i Bułgarii, wszystkie podróże, kiedy uczyłeś nas, że w podróży nie jest ważne to, żeby było wygodnie, ale żeby było ciekawie. Dziękuję Ci za te wszystkie „bakcyle”, które w nas zaszczepiałeś, byśmy mogli sami później dokonać własnych wyborów życiowych. I za miłość do sztuki, zarówno tej wysokiej, pokazywanej w najlepszych muzeach świata, jak i tej malowanej na dykcie czy rzeźbionej z kawałka starej stodoły przez ludowego Twórcę.

Dziękuję Ci za bycie kochającym, pełnym ciepła Dziadkiem, który, jak powtarzały Twoje wnuki, miał najlepszy gust do słodyczy i nie wstydził się sunąć krakowiakiem przez hol naszego domu, wygłupiając się z nimi, tworząc międzypokoleniowe więzi, tak zawsze dla Ciebie ważne.

Byłeś w tym wszystkim tak uroczo staroświecki, niepoddający się naciskom współczesnego targowiska próżności, będąc pomostem do świata często już zapominanych wartości, takich jak szacunek, pracowitość czy uczciwość, również ta naukowa. Nie używałeś telefonu komórkowego ani komputera, za to miałeś fantastyczną pamięć. Otaczałeś się książkami wiecznie rozłożonymi na podłodze i fotelach w Twoim gabinecie, uwielbiałeś wszelkiego rodzaju pudełeczka, z których tworzyłeś różnorodne archiwa zbierające wiedzę i dokumentację fotograficzną.

Będzie nam brakowało Twojego popołudniowego układania pasjansów z kotem na kolanach, przy kawce i obowiązkowym ciasteczku, stukotu Twojej starodawnej maszyny do pisania, na której, będąc chyba jednym z ostatnich dinozaurów sztuki epistolografii, do końca życia pisałeś obszerne listy z życzeniami świątecznymi do przyjaciół, których miałeś przecież tak wielu.

Zapamiętamy Cię też siadającego pod jabłonką w naszym ogrodzie, rozmarzonego, z lekkim uśmiechem, zapatrzonego w niebo i zasłuchanego w śpiew ptaków, snującego plany.

Martwiłeś się czasami, co stanie się z muzeum po Twojej śmierci. Na koniec zatem, chciałabym Cię Tatusiu zapewnić, że go nie sprzedamy, nie zamkniemy i będziemy kontynuować Twe dzieło. Odpoczywaj w pokoju!

Wspomnienie dr Katarzyny Waszczyńskiej

Prof. Marian Pokropek. Puńsk

Profesor Marian Pokropek

Jedną z ostatnich książek (Etnografia. Materialna kultura ludowa Polski na tle porównawczym, Warszawa: PWN 2019) Profesor Marian Pokropek kończy słowami Jana Stanisława Bystronia: pożyteczna jest każda praca, choćby bardzo niedoskonała, która stara się ująć jakąś obszerniejszą całość. W intencji profesorskiej chodziło o niedoskonałość (rozmawialiśmy o tym podczas prac nad tą książką), ale ja chciałabym zaakcentować „obszerną całość”, do której posiadania i zrozumienia dążył Profesor. Wiedza humanistyczna i konkret etnograficzny były do tego kluczem. Interesował się wieloma aspektami kultury, ale szczególnie bliskie były Mu tematy związane z rolnictwem, architekturą (drewnianą), transportem, a także sztuką ludową i nieprofesjonalną. Ważny był również człowiek, ten napotkany przy budowie domu, podczas prac polowych, stojący przed kapliczką, czy po prostu idący drogą. Przeglądając zdjęcia, robione przez Profesora widać to dokładnie.

Profesor nie był badaczem gabinetowym, był terenowcem, uważnym i wnikliwym obserwatorem. Łatwo nawiązywał kontakt. Przypominam sobie taką scenę z wizyty Profesora w prywatnym Muzeum Kurpiowskim małżeństwa Laury i Zdzisława Bziukiewiczów w Wachu (2012), jak z dokumentalisty w ciągu sekundy stał się tancerzem Ludowego Zespołu Pieśni i Tańca Wach, a kilka chwil później coś tłumaczył, stojąc wśród gości.

Sam o sobie mówił, że jest „etnografem-historykiem”, który od lat 50. XX wieku rejestruje zachodzące zmiany w kulturze wsi, przebudowę życia wiejskiego, odchodzenie w niepamięć wielu tradycyjnych praktyk, narzędzi, przedmiotów. Efektem tej dokumentacji stało się ogromne archiwum fotografii o tematyce etnograficznej. A warto dodać, że Profesor był badaczem kultury tradycyjnej w Polsce oraz Litwie, Łotwie, Białorusi, Ukrainie, Słowacji, Czechach, Rumunii, Bułgarii, Macedonii i innych państwach byłej Jugosławii.

Jako wykładowca był wymagający. Swoją wiedzą i pasją dzielił się chętnie. Opowiadał ciekawie, zawsze z naciskiem na konkret, faktografię, wyjaśnienie zachodzących procesów. Tego też oczekiwał na egzaminie. Zdać nie było łatwo, ale kiedy już to następowało, to odczuwało się satysfakcję, że „coś się jednak wie”. Ta przyswojona podczas studiów wiedza okazała się przydatna choćby podczas pracy nad opus magnum Profesora. Opracowywane fragmenty tekstu naszpikowane nazwami konstrukcji ścian, dachów, narzędzi rolniczych, samołówek, narzędzi rybackich, części wozu itd., choć obce, nie były mi nieznane. Każde spotkanie z Profesorem przekształcało się w zajęcia z etnografii. Pracując nad kolejnymi rozdziałami książki, otrzymywałam dodatkowe wskazówki, dopiski, zawsze skrupulatnie przygotowane (napisane najczęściej na maszynie do pisania). Gdy coś nie było dla mnie jasne, Profesor zrywał się i biegł do biblioteki, przynosił książki, artykuły, albumy, atlasy…

Profesor niechętnie przyjeżdżał do centrum Warszawy. Wolał jechać „gdzieś” w teren lub być Otrębusach. Tu wybudował i zorganizował Muzeum Sztuki Ludowej, stanowiące jeden z największych prywatnych zbiorów sztuki ludowej i nieprofesjonalnej w Polsce. Stworzone przez Profesora Muzeum stało się namacalnym dowodem jego pasji kolekcjonerskiej, ale też przestrzenią do organizowania spotkań-wystaw. Pamiętam jedno ze spotkań, które zgromadziło spore grono warszawskich etnologów. Była ładna jesień, czas mijał na rozmowach merytorycznych, i tych mniej, na odchodne zostaliśmy obdarowani torbami jabłek. Wydawało się, że takie jesienne wizyty w Otrębusach mogłyby przerodzić się w tradycję naszego warszawskiego środowiska, ale tak się nie stało.

Pan Profesor był organizatorem licznych wystaw. Początkowo wysyłał lub podrzucał (sam lub przez kogoś) zaproszenia na wernisaże, a kilka razy prosił mnie, bym poinformowała „Wszystkich zainteresowanych” o nowym wydarzeniu w Otrębusach (takie zaproszenia zawisały wtedy na stronie IEiAK). Tak było choćby wówczas, kiedy wyrażał poparcie protestującym Białorusinom i przygotował wystawę Sztuka ludowa Białorusi w zbiorach Muzeum Sztuki Ludowej w Otrębusach, wystawa okolicznościowa w imię solidarności z Narodem Białoruskim w walce o jego stanowienie (12.09.2020), i tak, kiedy wspierał walczących Ukraińców – wystawą Ukraińska sztuka ludowa w zbiorach Muzeum Sztuki Ludowej w Otrębusach (22.05.2022).

Ostatnia wystawa, którą Profesor zorganizował w swoim Muzeum, była poświęcona rzeźbiarzowi z Roztocza – Janowi Chodarze. Jej wernisaż odbył się 17.09.2022 i przerodził w obchody (o kilka dni spóźnione) 90. urodzin Profesora. Spotkanie-wernisaż, jak zawsze, przyciągnęło spore grono osób. Przybyli ci, którzy byli zainteresowani sztuką ludową i nieprofesjonalną, ale też ci, którzy przyjeżdżali do Profesora dla Niego, które chciały Go posłuchać i uszczknąć tej energii i ciekawości świata, którą roztaczał. Lekko pochylona sylwetka, „grające ręce” (charakterystyczna profesorska gestykulacja), wzrok utkwiony w jakimś punkcie między słuchaczami (niektórzy sądzili, że wówczas Profesor nie rejestruje, co się dzieje, ale tak nie było – przekonałam się o tym niejednokrotnie) i długa wypowiedź, w której łączyły się wątki etnograficzne, odwołania do historii, literatury, czasem pojawiała się dykteryjka. Pewnych nawyków wieloletniego wykładowcy trudno się pozbyć, ale też Profesor wykorzystywał takie momenty do dzielenia się swoją wiedzą i edukowania, które nazywał popularyzacją. Po przemowie i otwarciu wystawy rozpoczynała się część mniej formalna, zwiedzanie, ale też rozmowy. Profesor podchodził do każdego, z każdym starał się zamieć choćby jedno słowo.

Rysem charakterystycznym Profesora była jego gościnność. Drzwi Jego domu zawsze były otwarte, o czym mogło się przekonać wiele osób. Trzeba tu jednak dodać i podkreślić, że to zasługa również żony pana Profesora – pani Stanisławy (niezwykle wyrozumiałej). Wspólne picie herbaty, rozmowa, uwaga skupiona na rozmówcy i zainteresowanie, ale nie udawane, a szczere, sprawiały, że chętnie wracało się do Profesorostwa.

Postscriptum

Do Profesora pojechałam przed Świętami Bożego Narodzenia 2022, zawiozłam Mu wydruki wpisów z FB PTL-Oddział Warszawski oraz Instytutu Etnologii i Antropologii Kulturowej UW, które znalazły się pod informacją o otrzymanym przez Niego Złotym Medalem Zasłużony Kulturze „Gloria Artis” [1]. Był zaskoczony, nie dowierzał, że kogoś może interesować Jego osoba, ale widać było, że sprawiło Mu to przyjemność.

Zawiozłam też dwa tomy monografii: Józef Obrębski, Macedonia. Studia Etnosocjologiczne, przygotowane przez Annę Engelking (Warszawa: Oficyna Naukowa 2022). Był pod wrażeniem, podkreślał, że Józef Obrębski był wybitnym badaczem, a jego pracowitość niewyobrażalna – czego dowodem jest tyle zebranego materiału etnograficznego. W głosie pobrzmiewał smutek z nutką zazdrości, że samemu nie udało Mu się zaprezentować wyników badań, które prowadził z Tomaszem Strączkiem w Macedonii…

Zawsze pytał co w Zakładzie, choć zaraz poprawiał się w Katedrze…

Byliśmy umówieni na telefon po 13.01.2023 r. … jak dożyję – usłyszałam wychodząc…

Biogram prof. Mariana Pokropka

Marian Pokropek. Uczony i kolekcjoner

Profesor Marian Pokropek, nestor polskiej etnografii był uczonym i niestrudzonym propagatorem polskiej kultury ludowej, polskiej sztuki ludowej i polskiego budownictwa drewnianego. Profesor był również kolekcjonerem polskiej sztuki ludowej, zbieranej przez kilkadziesiąt lat, oraz organizatorem i właścicielem prywatnego Muzeum Sztuki Ludowej w Otrębusach, wzniesionego na działce koło domu rodzinnego. W swoim muzeum od lat Profesor organizował wystawy tematyczne. Zbiory wypożyczał około trzydziestu państwowym muzeom.

W ciągu 65 lat swej działalności naukowej Profesor opublikował kilkaset prac naukowych. W roku 2019 wydane zostało jego opus magnum, znakomite i monumentalne dzieło Etnografia. Materialna kultura ludowa Polski na tle porównawczym (PWN), będące kompendium dla wszystkich zainteresowanych polską kulturą ludową. Jest to najważniejsza publikacja w tym zakresie od czasu fundamentalnej pracy profesora Kazimierza Moszyńskiego Kultura ludowa Słowian, opublikowanej dziewięćdziesiąt lat wcześniej (cz. 1 – 1929). Jest to chyba również ostatnia taka praca, gdyż Profesor w ciągu naukowego życia zarejestrował tę kulturę ludową, która obecnie w większości odeszła w zapomnienie.

Biografia

Profesor Marian Pokropek urodził się 7 września 1932 r. w Maryjance (gmina Brwinów, mazowieckie), a od 1934 r. mieszkał w Otrębusach (gmina Brwinów, mazowieckie).

Szkołę podstawową ukończył w Brwinowie. Podczas okupacji niemieckiej należał do harcerstwa, zajmując się kolportażem ulotek i prasy podziemnej. Dwaj jego starsi bracia, członkowie AK, walczyli w Powstaniu Warszawskim i byli wywiezieni do obozów jenieckich. M. Pokropek kontynuował działalność w ZHP do jego rozwiązania w 1949 r., działając w Warszawskiej Drużynie Harcerskiej. Uzyskał stopień instruktora i prowadził drużyny zuchowe na Powiślu w Warszawie.

W roku 1946 rozpoczął naukę w Gimnazjum im. Stefana Batorego w Warszawie, a maturę uzyskał w Gimnazjum im. Tadeusza Czackiego, z powodu wcześniejszej likwidacji Gimnazjum im. Stefana Batorego.

W latach 1952–1956 studiował na Uniwersytecie Warszawskim, na Wydziale Historycznym, w sekcji Historii Kultury Materialnej, w skład której wchodziły trzy specjalizacje, w tym etnografia. W 1956 r. obronił pracę magisterską.

Zostając nauczycielem akademickim, równolegle prowadził prace naukowe, uzyskując kolejno stopnie doktora, doktora habilitowanego i w końcu tytuł profesora. Przez lata był kierownikiem Zakładu Etnografii Polskiej i Słowiańszczyzny w Katedrze Etnologii i Antropologii Kulturowej UW. Jego badawcze zainteresowania początkowo dotyczyły budownictwa i osadnictwa na Mazowszu oraz Podlasiu, pracował też przy tworzeniu „Polskiego Atlasu Etnograficznego”. Badania prowadził również poza granicami naszego kraju: na Białorusi, Litwie, Łotwie, w Ukrainie, Rosji, Rumunii, Bułgarii, na Słowacji, w Czechach i na Węgrzech, w państwach byłej Jugosławii (przede wszystkim w Macedonii).

W 1991 r. został mianowany na stanowisko profesora nadzwyczajnego, a w 1993 r. otrzymał tytuł profesora zwyczajnego.

Marian Pokropek nigdy nie należał do organizacji politycznych. Zawsze jednak wyróżniała go otwarta postawa patriotyczna idąca w parze z tolerancją i życzliwością wobec mniejszości i narodów sąsiednich.

Praca naukowa  

Początkiem pracy naukowej Profesora było objęcie na drugim roku studiów stanowiska dokumentalisty w Instytucie Historii Kultury materialnej PAN, a na trzecim roku stanowiska p.o. asystenta w Zakładzie Etnografii UW. Po ukończeniu studiów, w 1956 r. został zatrudniony w Zakładzie Etnografii UW na stanowisku asystenta, gdzie prowadził zajęcia dydaktyczne, wykłady i ćwiczenia z etnografii Polski i Słowiańszczyzny, metodyki etnograficznych badan terenowych, muzealnictwa, historii etnografii polskiej oraz sztuki ludowej.

Od 1956 r. M. Pokropek brał udział w ogólnopolskich badaniach terenowych Polskiego Atlasu Etnograficznego i dzięki Jego zaangażowaniu powierzono Mu opracowanie map dotyczących typologii, występowania i zaniku narzędzi orackich w Polsce.

W 1964 r. obronił pracę doktorską „Rozwój osadnictwa i budownictwa wiejskiego na Podlasiu”.

W 1978 r. obronił pracę habilitacyjną „Budownictwo ludowe w Polsce. Geneza, rozwój i zróżnicowanie regionalne” i został mianowany kierownikiem Zakładu Etnografii Polski i Słowiańszczyzny w Instytucie Etnologii i Antropologii Kulturowej UW.

Zainteresowanie atlasami etnograficznymi i metodą geograficzno-kartograficzną w etnografii zaowocowały opracowaniem metody etno-geograficznej do podręcznika „Metody etnologii” (Warszawa 1981) oraz powołaniem w skład Komitetu Redakcyjnego Polskiego Atlasu Etnograficznego.

Podczas swej pracy dydaktycznej Profesor wychował pokolenia etnografów/etnologów, znających teren Polski i Słowiańszczyzny oraz zasady badań terenowych. Kierował ponad 200 pracami magisterskimi oraz był promotorem 4 rozpraw doktorskich, a także recenzentem ponad 30 prac doktorskich i habilitacyjnych.

W latach 70. rozpoczął przygotowania do stworzenia „Atlasu sztuki ludowej i folkloru w Polsce” – wiejska twórczość artystyczna i postaci artystów nieprofesjonalnych zawsze były wielką pasją Profesora. W czasie długoletniej pracy, badań terenowych, zgromadził imponującą kolekcję polskiej (także ukraińskiej i białoruskiej) sztuki ludowej, która mieści się w pawilonie sąsiadującym z jego rodzinnym domem w Otrębusach pod Warszawą. Od 1996 roku tam właśnie ma siedzibę prywatne Muzeum Polskiej Sztuki Ludowej [2].

Profesor zasiadał także w jury wielu konkursów i nagród, w Polsce (m.in. w Komisji Nagrody im. Oskara Kolberga „Za zasługi dla kultury ludowej”) i za granicą (m.in. na Białorusi). Był także członkiem wielu organizacji i redakcji naukowych (m.in.: Komitetu Etnologicznego PAN, Redakcji Biblioteki Etnografii Polskiej, Mazowieckiego Ośrodka Badań Naukowych i in.) oraz rad naukowych w wielu muzeach etnograficznych. Był wyjątkowo cenionym ekspertem w dziedzinie kultury Słowiańszczyzny, a także znawcą materialnego dorobku kultur ludowych Europy (w szczególności jej północno wschodnich obszarów).

Główne publikacje

  • Materiały do historii budownictwa ludowego z terenu Kurpiowskiej Puszczy Zielonej (rozbudowana praca magisterska), Warszawa 1962;
  • Budownictwo ludowe w Polsce, Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza, Warszawa 1976;
  • Atlas sztuki ludowej i folkloru w Polsce, Arkady, Warszawa 1978; (w 1979 r. wydany także w 3 wersjach obcojęzycznych);
  • Wytwórczość i sztuka ludowa Pojezierza Suwalsko-Augustowskiego, Zakład Wydawnictw CZSR, Warszawa 1979;
  • Przewodnik po izbach regionalnych w Polsce, Państwowa Spółdzielnia Wydawnicza, Warszawa 1980;
  • Sztuka ludowa w Polsce, wyd. I Warszawa 1988, wyd. II, Warszawa 1991 (współautorki: Ewa Fryś-Pietraszkowa, Anna Kunczyńska-Iracka);
  • Monografia wsi macedońskiej Jablanica (w języku macedońskim, współautor Tomasz Strączek), Skopje 1992;
  • Tradycyjne budownictwo drzewne  Polsce: Budownictwo ludowe. Chałupy i ich regionalne zróżnicowanie, Wydawnictwo Neriton, Warszawa 1995 (współautor: Wojciech Pokropek);
  • Tradycyjne budownictwo drzewne w Polsce, Budownictwo sakralne. Cz. 2:Bóżnice, meczety, moleny staroobrzędowców oraz podlaskie cerkwie unickie i prawosławne, Wydawnictwo Neriton, Warszawa 1997 (współautor: Wojciech Pokropek);
  • Wycinanki Susan Throckmorton (USA) inspirowane polską wycinanką ludową, Otrębusy 2001 (współautorki: Susan Throckmorton, Maria Dąbrowska);
  • Suwalszczyzna – Świat pogranicza, Suwałki 2009;
  • Ludowe tradycje Suwalszczyzny, Suwałki 2010;
  • Wędrówki po Puszczy Białej, red. naukowa MP, Pułtusk 2014;
  • Budownictwo drewniane Kurpiów Puszczy Zielonej, Ostrołęka, Muzeum Kultury Kurpiowskiej, 2016;
  • 1050 lat Polski chrześcijańskiej. Od Św. Wojciecha do Św. Jana Pawła II, Katalog Wystawy, Brwinów 2016;
  • Rok Polski w sztuce ludowej, Katalog Wystawy, Brwinów 2017;
  • Ku Niepodległości , Katalog Wystawy, Brwinów 2018;
  • Etnografia. Materialna kultura ludowa Polski na tle porównawczym, PWN, Warszawa 2019.

Muzealnictwo

W ciągu całej swej pracy naukowo-dydaktycznej Profesor pasjonował się rozwojem polskiego muzealnictwa i współpracował z wieloma placówkami muzealnymi, głównie typu skansenowskiego (m.in. w Ciechanowcu, Białymstoku, Sierpcu). Dla muzeów takich opracowywał założenia naukowe, był członkiem rad naukowych. W latach 1975–1988 był członkiem Zespołu ds. Muzeów Etnograficznych przy Ministerstwie Kultury i Sztuki.

Pasje muzealnicze skłoniły go do utworzenia własnego Muzeum Sztuki Ludowej, w którym prezentował olbrzymią kolekcję około 10 tysięcy dzieł sztuki. Przy Muzeum znajduje się bezcenne archiwum fotograficzne, zawierające dokumentację z ponad 60 lat pracy Profesora. Dokumentacja ta dotyczy budownictwa drewnianego, ale i szerzej: „słowiańskiej” kultury i sztuki ludowej oraz jej twórców.

W Muzeum od 1996 roku Profesor zorganizował ponad 100 wystaw tematycznych. Równocześnie zbiory udostępniał licznym muzeom w Polsce i za granicą: Białoruś, Litwa, Ukraina, Francja, Gruzja, Niemcy – z wystaw tych w archiwum jest kolekcja katalogów, licząca ponad 40 obiektów.

Najnowsza wystawa, otwarta we wrześniu 2020, to Sztuka Ludowa Białorusi. Ta okolicznościowa wystawa została dedykowana Narodowi Białoruskiemu w imię solidarności z jego walką o samostanowienie. Wystawie towarzyszyła prezentacja zasobów biblioteki Profesora z zakresu białoruskiej historii, kultury i sztuki.

Wykaz odznaczeń, medali i nagród

  • Złoty Krzyż Zasługi (1977);
  • Nagroda im. Oskara Kolberga (1993);
  • Medal Komisji Edukacji Narodowej (1998);
  • Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski (2003);
  • Medal Zasłużony dla Kultury Polskiej (2005);
  • Złoty Medal Zasłużony Kulturze Gloria Artis (2022);
  • Odznaka Zasłużony Działacz Kultury (dwukrotnie);
  • Medal im. Adama Chętnika;
  • Medal im. Krzysztofa Kluka;
  • Medal UW z okazji jubileuszu 50-lecia pracy naukowej;
  • Nagroda Sekretarza Naukowego PAN;
  • Nagrody naukowe MEN (trzykrotnie);
  • Nagrody JM Rektora UW;
  • Nagroda CLIO Wydziału Historycznego (dwukrotnie).

Autor: Maciej Ząbek [3]

 

Na skróty

  • Dyżury
  • Katalog biblioteki
  • Plany zajęć
  • Pracownicy
  • Kalendarz wydarzeń

Adres URL źródła: https://www.etnologia.uw.edu.pl/aktualnosci/prof-marian-pokropek-1932-2023

Odnośniki
[1] https://etnologia.uw.edu.pl/aktualnosci/profesor-marian-pokropek-ze-zlotym-medalem
[2] http://www.muzeumsztukiludowej.otrebusy.pl
[3] https://www.etnologia.uw.edu.pl/instytut/ludzie/pracownicy/maciej-zabek