Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej UW
Published on Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej UW (https://www.etnologia.uw.edu.pl)

Strona główna > Printer-friendly > Społeczności osadzone w mobilności. Uchodźcy, migranci i turyści w Indiach

Społeczności osadzone w mobilności. Uchodźcy, migranci i turyści w Indiach

Społeczności osadzone w mobilności. Uchodźcy, migranci i turyści w Indiach - seminarium z udziałem Natalii Bloch

Data dodania: 
06-12-2016
Kategorie: 
Seminarium
Przydatne informacje
Organizator: 
IEiAK UW, SPE
Link do strony wydarzenia: 
Facebook [1]
Miasto: 
Warszawa
Miejsce: 
IEiAK UW, ul. Żurawia 4, s.108
Data rozpoczęcia: 
14-12-2016
Godzina: 
10:30

Serdecznie zapraszamy wszystkich zainteresowanych na otwarte seminarium naukowe IEiAK UW i Stowarzyszenia Pracownia Etnograficzna

dr Natalia Bloch (IEiAK UAM) wygłosi wykład

Społeczności osadzone w mobilności. Uchodźcy, migranci i turyści w Indiach 

Projekt badawczy prezentowany na seminarium jest propozycją jednoczesnego spojrzenia na zjawiska uchodźstwa, migracji i turystyki na przykładzie dwóch wielokulturowych społeczności w Indiach – Dharamśali i Hampi, które powstały w następstwie mobilności i są stale zasilane przez uchodźców, migrantów i turystów. Społeczności osadzone w mobilności, w których trudno określić, kto jest „tutejszy", zmuszają nas do przewartościowania sposobu postrzegania procesów adaptacyjnych. Prowokują też pytania, z kim bądź z czym w obliczu takiej złożoności przybysz miałby się integrować; co scala takie społeczności i jak kształtują się w ich obrębie relacje; czy i na jakim tle dochodzi do konfliktów oraz jak są one zażegnywane. Badania umożliwią poddanie konstruktywnej krytyce przyjmowane często dogmatycznie założenia dotyczące takich idei, jak multikulturalizm, integracja czy asymilacja.

Czytaj dłuższy opis

Podczas seminarium zaprezentowany zostanie projekt badawczy, który będę realizować w IEiAK UW w ramach stażu podoktorskiego. Projekt ten jest propozycją jednoczesnego spojrzenia na zjawiska uchodźstwa, migracji i turystyki na przykładzie dwóch wielokulturowych społeczności w Indiach – Dharamśali w północnym stanie Himaćal Pradeś i Hampi w południowym stanie Karnataka – które powstały w następstwie mobilności i są stale zasilane przez uchodźców, migrantów i turystów. Są to społeczności, w których mobilność jest praktykowaną codziennością i których funkcjonowanie opiera się na współistnieniu bardzo różnych grup. Badania terenowe realizowane w społecznościach tak heterogenicznych pod względem narodowym, etnicznym, religijnym i społecznym stwarzają możliwość, by lepiej poznać mechanizmy koegzystencji ludzi w sytuacji płynnej wielokulturowości, gdy nie jest możliwe odwołanie się do wspólnej przeszłości, wielowiekowych związków z miejscem czy podzielanych rdzennych wartości. Społeczności osadzone w mobilności, w których trudno określić, kto jest „tutejszy”, zmuszają nas do przewartościowania sposobu postrzegania procesów adaptacyjnych. Prowokują też pytania, z kim bądź z czym w obliczu takiej złożoności przybysz miałby się integrować; co scala takie społeczności i jak kształtują się w ich obrębie wzajemne relacje (władzy, biznesowe, sąsiedzkie, intymne); wreszcie, czy oraz na jakim tle dochodzi do konfliktów i jak są one zażegnywane. 

Tytułowe kategorie mobilności są przez badaczy zwykle rozpatrywane odrębnie i odmiennie wartościowane, choć zgodnie przeciwstawiane osiadłemu, nieruchomemu społeczeństwu przyjmującemu, do którego przybysz musi się przystosować (Salazar; Glick Schiller 2014). Tymczasem w praktyce te różne formy ludzkiej mobilności często nakładają się na siebie, a ich granice definicyjne są płynne. Co więcej, zjawiska ludzkiej mobilności są z reguły analizowane z perspektywy sedentarystycznej, w której to osiedleńczość traktowana jest jako normatywny punkt odniesienia (Malkki 1992), podczas gdy zaproponowany projekt stawia sobie za cel wyjście poza binarne opozycje ufundowane na dychotomii osiedleńczości i mobilności (społeczeństwo przyjmujące – mobilny Inny, ludności rdzenna – napływowa, „gospodarze” – „goście” itd.). Być może pozwoli to rzucić nowe światło na zagadnienia tożsamości narodowej i etnicznej, legitymizowania prawa do ziemi, współistnienia ludzi i granic między nimi. Ponieważ dyskusje dotyczące migracji i wielokulturowości w Europie i w krajach postkolonialnych mają odmiennie rozłożone akcenty (Novotný 2012; Koenig 2003; Bhattacharyya 2001), badania realizowane w kontekście pozaeuropejskim umożliwią poddanie konstruktywnej krytyce przyjmowane często dogmatycznie założenia dotyczące takich idei, jak multikulturalizm, integracja czy asymilacja.

Natalia Bloch zajmuje się antropologią mobilności, zwłaszcza w kontekście postkolonialnym, oraz umobilnianiem antropologii. Prowadziła badania w obozach uchodźców tybetańskich (grant promotorski), wśród pracowników sektora turystycznego w Indiach (OPUS) oraz imigrantów w Poznaniu (w ramach projektów realizowanych przez Centrum Badań Migracyjnych UAM). Autorka książki Urodzeni uchodźcy. Tożsamość pokolenia młodych Tybetańczyków w Indiach wydanej w serii Monografie Fundacji na rzecz Nauki Polskiej (2011), współredaktorka książek poświęconych tematyce migracyjnej (Od gości do sąsiadów 2010, Nie dość użyteczni 2015) oraz zbioru reportaży antropologicznych Sztutowo/Stutthof. Gdzieś pomiędzy plażą a obozem (2013). Laureatka Pióra Nadziei – Dziennikarskiej Nagrody Amnesty International za reportaż Nie jesteśmy Buddami, kuratorka wystawy „Wszyscy jesteśmy migrantami”, autorka tekstów dla portalu post-turysta.pl, a w przeszłości pilotka wyjazdów trampingowych, m.in. do Indii i Nepalu.

SEMINARIA NAUKOWE IEiAK - w trakcie seminariów badania prezentują pracownicy instytutu, a także antropolodzy i przedstawiciele pokrewnych dyscyplin z kraju i ze świata. To okazja do zapoznania się z najnowszymi badaniami i swobodnej dyskusji w kameralnej atmosferze. Spotkania są otwarte dla publiczności. Serdecznie zapraszamy wszystkich zainteresowanych: zarówno badaczy, jak i studentów, absolwentów oraz wszelkie osoby, którym bliska jest tematyka seminariów. Więcej o seminariach [2]

Spotkanie odbywa się w ramach projektu „Antropologia dziś - otwarte seminaria naukowe” finansowanego ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Projekt jest realizowany przez Stowarzyszenie „Pracownia Etnograficzna” im. Witolda Dynowskiego we współpracy z Instytutem Etnologii i Antropologii Kulturowej UW.

Powiązane materiały 
Seminaria IEiAK [3]
Być ajentem. O systemie agencyjnym znanej sieci sklepów spożywczych [4]

Na skróty

  • Dyżury
  • Katalog biblioteki
  • Plany zajęć
  • Pracownicy
  • Kalendarz wydarzeń

Adres URL źródła: https://www.etnologia.uw.edu.pl/wokol-etnologii/spolecznosci-osadzone-w-mobilnosci-uchodzcy-migranci-i-turysci-w-indiach

Odnośniki
[1] https://www.facebook.com/events/1799017900352550/
[2] http://etnologia.uw.edu.pl/wokol-etnologii/seminaria/seminaria-ieiak
[3] https://www.etnologia.uw.edu.pl/wokol-etnologii/seminaria/seminaria-ieiak
[4] https://www.etnologia.uw.edu.pl/wokol-etnologii/byc-ajentem-o-systemie-agencyjnym-znanej-sieci-sklepow-spozywczych